6/12/12

arrgghhh !! Gigi Bungsu

Assalam korang...


ape jadahnya gigi bungsu ini? adakah ia sejenis adik paling bungsu yang manja @ adorable cam aku? Hihi. terover pulak! 



adakah gigi kita ni ade adik beradiknya macam kita sume? ade sulong dan bungsu? ade angah dan achik? Huhahhaa 








oh! tidak3! begini..


gigi bungsu ni adalah gigi geraham ke-3 yang muncul pada usia kita 18-30 tahun. korang aku tak sure lah. tapi kalo aku, yepp. gigi bungsu aku ni muncul pada usia aku 20an. Hehe! jangan nak kate aku lambat matang keyh! nak tunggu setel sume gigi bungsu keluar memang lah lame. 




erk! korang tanya nape aku gila update pasal nih? kalo takde pape, malah giler aku nak update. lagi2 pasal gigi gigi nih. aku sekarang rasa sakit kat pipi kanan. setelah aku check kat cermin ye kawan2, baru aku perasan, gigi bungsu baru nak muncul! Hadoii! patutler sakit...




pada korang2 yang ade tumbuh gigi bungsu sekarang ni, baik korang jaga bebetul. kalo tak, nanti banyak kesan2 yang tak terjangka akan timbul. sakit dah la satu hal. tu takpe. ade sebab Allah bagi sume ni. tapi kalo buleh, SILA JAGA BEBETUL GIGI BONGSU ANDE..

  • Kesakitan
  • Jangkitan
  • Kebengkakan
  • Penyakit gusi
  • Nafas berbau
  • Kerosakan gigi (karies) pada gigi bersebelahan
  • Kesukaran membuka mulut
Dan.. kalo melarat jadik macam ni la

  • Kebengkakan gusi di sekeliling gigi bongsu
  • Kebengkakan muka
  • Kesukaran untuk menelan
  • Kesukaran membuka mulut
  • Demam
sila3.. jumpa doktor ye kawan2. kang nanti sakit muka, sakit gigi, makin huduh lak anda nanti. 

okey! camane nak tahan sakit? korang follow salah satu step kat bawah yee.

  • Makan ubat penahan sakit.
  • Berkumur dengan air suam yang dicampur sedikit garam.
  • Gunakan flos untuk mengeluarkan sisa makanan di celah gigi.
  • Hisap ketulan air batu supaya gusi menjadi kebas

so, jaga gigi korang bebaik ye! sayangi gigi anda selalu. :)


chow lu!

0 manispahit:

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template