8/13/09

kanak-kanak

Aku memang bertuah di kelilingi keluarga yang amat-amat bahagia. Alhamdulillah. Ini salah satu nikmat yang diberi oleh Allah S.W.T kepada aku. Tahun lepas aku mendapat 2 anak buah. Seorang bernama Muhammad Ammar Haziq dan satu lagi Muhammad Dzakwan Hakimi. Aku memang sayang sangat-sangat dengan buah-buah hati aku ni. Tahun sebelumnya si abang Dzakwan lahir. Namanya Muhammad Zhariff Hazeem. Memeng nakal. Kalau kita cakap depan dia,confirm dia akan ikut. Tapi pelatnya, banyak la..

Hari itu aku ajar dia sebut kerbau.
Aku : kerbau.
Zhariff : telbau.
Aku : kerbau
Zhariff : telbau.
Aku : itik
Zhariff : etik
Zhariff : etik abah..

Itulah ayat dia. Mentang2 lah abah aku bela itik.. and bila aku sebut burung dia terus angkat tangan.. “o..o… .oo…”. itulah ayatnya. Itu maksudnya dia tiru abah aku time abah aku nak bagi makan kat burung-burung kesayangan dia itu.

bila nak makan jemput-jemput tak pun orang luar panggil cekodok. Ayatnya ialah.. “put put”. Comel..

hari itu mama dan abinya bagitahu yang si abang ni dah pandai menyebutnombor dalam Bahasa arab,melayu dan Inggeris. Aku fikir,hal ini cukup hebat. Apa lagi,malam tu aku cuba uji dia.

Aku : ayiff, lepas nombor 1..
Zhariff : tatu, ua, iga, pat, lima, nam, tujuh, lapan, milan,
syepuluh..yahoo..
aku cebik bibir. Apa da..sesuka hati dia saja nak tambah ‘yahoo’ kat belakang. Hiiiss..
aku : wahid..
zhariff : wahid, tnain, talata..
aku gelak dalam hati(senyum sambil tutup gigi)
Aku : lagi..
Zhariff: ba’ah, khomsah, ayayah..ababah..
Hahaha..sah lah dia memang terer. Aku tabik dengan anak buah aku ni. Bab ini memang dia pandai. Nasib baik dia tak tambah ‘amamah dan amamak’..

ada sekali,dia tengok gambar perkahwinan pak udanya. dalam gambar tu ada lah hantaran dari pihak perempuan termasuk telur dan bunga-bunga emas. si abang ni terus..
zhariff : tu mak lan, mak teh, mak ngah..moksyu..nak telur
aku:eh,pehal tiba-tiba sebut pasal telur ni.
zhariff: nak telur..
aku pandang banhagian bawah gambar tu. em..(terkejut + nak senyum) apa?mane boleh..
zhariff terus ketawa. alemak..dia macam kenakan aku je..
nanti lah,moksyu balik raya ni kenalah ayiff dengan moksyu..
tunggu tau!!!


0 manispahit:

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template