3/7/10

CERITA PANEL RADIO KEPOH

sekarang, banyak kes kemalangan yang berlaku. kes penderaan, rogol.. sebagai rakyat yang berhati mulia ni pun..aku rasa tertekan. buka saja paper hari ini, pasti ada kes-kes yang menyayat hati. terbaru kes budak india yang mati didera. hasil pemeriksaan doktor menyatakan, hatinya pecah, 6 dari tulang rusuknya patah dan mengalami kecederaan pada tubuh badannya. astaghfirullah..

dunia semakin kejam..makin jauh dari nilai kemanusiaan.

dah. tutup buku tentang masalah ini.

seharian ulang alik dari rumah ke shopping complex, telinga ni asyik mendengar cerita dari kak ngah.. dia memamg kepoh sikit. dalam banyak2 cerita tu, aku tertarik dan tergelak sakan..

"dik..ngah dengar ada panel jemputan kat radio cerita pasal papan arahan kat tepi2 jalan. dia kata kalau nak suruh pemandu memandu dengan cermat bukannya dengan slogan macam 'pandu cermat jiwa selamat,ingatlah orang tersayang'. bukan macam tu.pada pendapat dia lah, cara paling berkesan nak buat pemandu memandu dengan berhati-hati ialah dengan slogan yang boleh membuatkan pemandu rasa gerun bila membacanya.
contohnya, buatlah slogan 'pandu laju, kaki tersepit','pandu laju kepala hilang'".

a'ah. saya bersetuju. kadangkala bila kita baca slogan tepi2 jalan raya ni, tak ada rasa apa-apa pun.punyalah besar papan tanda tu kat tepi jalan, tapi mereka buat dek saja bila lalu. kadang-kadang, orang yang tengah bukan tengah rushing pun co firm takkan pandang papan itu.kalau ada yang rasa meresap sampai kalbu tu lain cerita lah.bagi orang yang agak degil ala-ala kepala konkrit tu macam mana pula? tak ke makin melonjak rasa nak pandu laju.

angah menyambung cerita.

"lepas tu, dia cakap lagi, slogan untuk suami2 pula, buatlah yang thriller sikit. Macam 'pandu laju, isteri dikebas orang',you die, your wife say good bye..'".

pulp. saya ketawa kecil. bengong..

ha..kalau lah isteri tu pula orang yang paling cantik lah time anda mengorat masa muda-muda dulu, tak ke rasa sayang nak tinggalkan. ada anak-anak yang comel pula tu, ada rumah besar, ada kerja besar.soal maut tu, perkara kedua. selagi boleh usaha untuk mengelak dari kemalangan, elakkanlah.takkan sesuka hati anda nak merempuh kereta di depan anda?

buat semua pemandu, bawa lah kenderaan anda dengan penuh berhemah..biar anda digelar pemandu terpuji..

2 manispahit:

aNdi.Hanin::حنين said...

hahaha. bleh plak XD

M.I.N.O said...

tara hal laa..no hal.boleh je

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template