4/30/10

Muhasabah Cinta

Muhasabah Cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu


kata-kata yang cukup indah..permohonan kekuatan mesti diikuti dengan usaha kita. 
Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka berusaha untuk mengubahnya. sesungguhnya semua ini untuk menjadikan hambaNYA kuat. 

sekarang sibuk dengan exam. ada seorang sahabat yang bengang kerana tidak dapat menjawab soalan exam dengan baik. dia betul-betul bengang. agak lama saya melayan emosi dia. saya tahu. jiwanya tidak tenang. apa yang saya dapat katakan, pertama mungkin dia belajar, tetapi tidak fokus. atau faktor kedua, dia berusaha tetapi tiada penggantungan pd yang ESA. entah. dia asyik mengatakan perkara yang sama kepada saya. rasa kesian. tapi..seharusnya dia harus mencari penyelesaian yang satu. memohon pd ALLAH untuk memberi ketenangan kpd jiwanya.

jiwa perlukan ketenangan. barulah terpancar kebahagiaan pd jiwa. semuanya harus kembali pd yang Khaliq.

saya telah berusaha. sekarang subjek itu telah lepas. dan saya tawakkal.jika kejayaan milik saya, syukur. jika bukan, saya harus redha. 



indahnya cinta ALLAH..terlalu indah. saya tidak pandai bermain kata. tapi yakinlah. jika kita menyerahkan segala kpd DIA..kita akan rasa tenang walau pelbagai masalah timbul. 1 perkara lagi. segala takdir yang menimpa kita,kita harus menerimanya dengan tabah. barulah DIA redha pd kita.

walau betapa kotor jiwa kita selagi kita tidak menyekutukanNYA..DIA tetap menerima kita andai kita kembali kpd NYA..yakinlah dengan setulus hati.

salam dr aniq.

0 manispahit:

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template