4/27/10

sajak pertama

tajuk: sepi
oleh: aniq

bagaikan kanvas putih..
Yang ada hanyalah
warna-warna kosong yang menghiasinya

Bagaikan angin..
Yang menderu sepi
Yang ada hanya air mata kesayuan

Bagaikan  pantai..
Pesisir hati kembali layu
Saat kegirangan melangkah pergi

kini yang ada hanyalah kenangan
semuanya sepi dan takkan terulang lagi...
 
Ya Khaliq..
Bawalah dia menyusuri jalan-jalan di sana
Bawalah dia menuju syurgaMU..
Ampunilah dia..
 
sudah lama aku tinggalkan penulisan sajak.  namun jika rasa rindu untuk menulis, aku akan titipkannya di dalam buku contenganku. kegemaran waktu lapang. aku memang suka menulis. menulis tentang kehidupan..kematian..cinta..kasih..persahabatan.
namun sekarang jiwa ini begitu dekat dengan kisah kematian. bagaikan setiap saat perkataan mati ada di fikiran. namun, jika dihitung amal, bersediakan aku untuk menghadapi hari itu?? antara mahu dan tidak, mati itu tetap ada. perkataan mati itu wujud dalam kamus setiap insan. cuma cara kita menghadapinya saja berbeza. ada yang tegar dan melaksanakan suruhanNYA dengan tanggungjawab. namun ada yang menanti kematian dengan tanpa perasaan. tiada takut..tiada gerun di hati mereka untuk menghadapi hari yg pasti itu.
namun, aku sentiasa mendoakn yang terbaik buat kita semua. mengingati mati itu sunat. mengingati mati juga membuatkan diri merasa berdosa dengan al-Rahman. mengingati juga membuat diri terasa dekat denganNYA. sesungguhnya, DIA lah yang maha di atas segala-galanya. 
serahkan seluruh pengharapan pd yang Khaliq. moga mati kita semua dalam iman..
sekian. wassalam.

0 manispahit:

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template