9/4/09

KASIH IBUBAPA


Selembut tanganmu membelai diriku
ini
Bersarang cintamu penuhi ruang
hati
Walaupun sengsara bertemankan air
mata
Sanggup berkorban demi anak
tercinta
Mendidik mengasuh walau hidup
sengsara
Buat anakmu menjadi insan
berguna

Kuingin membalas jasamu selama ini
Ketentuan ini kuserah pada
Ilahi
Doa buatmu ibunda semoga
bahagia
Di dunia juga di Akhirat
sana

Cintamu duhai
ibunda
Oh tiada
tandingannya
Bak lilin membakar
diri
Menyinar hidupku
ini
Duhai ibunda
tercinta
Kau ratu kau
penyeri
Menyuluh cahaya dikamar
jiwa

Kasihmu ibu pengubat
diriku
Sepenuh hatiku hanyalah
untukmu

lagu duhai bonda nyanyian kumpulan favourite saya, FarEast ini ditujukan untuk semua yang bergelar seorang IBU dalam hidup ini.

saya akan senyap bila bahagian korus lagu ini kedengaran. rentak lagu ini memang membuat saya 'menghayati' nya dengan sepenuh hati. saya suka dengan lirik lagu ini. penuh dengan 'kata hati' yang sememangnya selalu bergema di dalam hati seorang anak yang kasih kepada ibu. pengorbanan seorang ibu sememangnya tidak dapat dikira dengan jari. terlalu banyak!.
Berjuta kalungan terima kasih kepada seorang ibu yang dapat melahirkan anugerah dari ILAHI. proses ini sememang teramat susah. melahir, menjaga dan mendidik anak-anak . ia satu tugas yang amat sukar. sebab itulah, syurga di bawah tapak kaki ibu.
"k.anis kata syurga bawah tapak kaki umi..along tengok tak ada pun..". along menyoal saya dengan mimik wajah serius.
sepupu saya ini memang seorang yang suka bertanya. umurnya baru 8 tahun. tapi banyak soalan yang dah disoalnya kepada saya. salah satunya, soalan di atas.

"bukan boleh nampak pun..maksudnya kalau kita nak masuk syurga, kita mesti taat pada ibu..". saya menjawab dengan yakin.
"derhaka kat abi tak apa ya?"

"eh eh..siapa kata macam tu.. sama la. takkan sayang kat umi je kut..abi nak buang kat mana. along ni..k.anis sekeh baru tau".

dalam erti kata lain, hidup ini akan ada ketenangan jika kita menghormati dan kasih terhadap mereka yang bergelar ibubapa kita. mereka telah melakukan banyak pengorbanan untuk membesarkan kita. apa salahnya jika kita berkorban untuk mereka pada hayat ini.
sempena hari raya Aidilfitri yang akan datang, bersamalah kita pulang ke kampung untuk bertemu mereka. dapatkan cuti raya awal-awal lagi. kalau lambat nanti menyesal. hari raya hanya lah 2 kali setahun..jom sesama kita pulang.

0 manispahit:

 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template