5/26/10

cinta @ suka

waaah...cuti. semua orang cuti. aku pun cuti jugak. apa yang kita semua buat time cuti2 ni?? aku....ingat nak gemukkan badan, dan paling penting 1 lagi harapan aku. apa dia?? biarlah hanya DIA yang tahu.

suka..apa sebenarnya ada pada perasaan ini. aku nak tahu sangat. are this feeling could boosting someone to be better than yesterday? hmm.. dan cinta. are this feels the same??
banyak yang aku nak tau. banyak sangat. tapi tak ada sesapa yang nak kasik tau.

tapi satu perkara yang aku tau. bila tak mampu lupakan seseorang, mesti air mata akan jatuh kat pipi. kat hati pun sama.  adehh~~. yakin dan pasti. manusia..mestilah macam tu. tapi hal ni berlaku pd golongan perempuan sahaja. sebab jiwa perempuan ni sensitif. xsalah. cuma haruslah berpada-pada. sesali kenapa melepaskan jiwa pergi jauh kepada insan yang disukai tanpa kembali. jangan begitu.

tapi berdoa lah. jika suka tidak salah. . kalau ada jodoh tak kemana. tapi didik lah hati sebelum lampu hijau diberi.didik supaya terjaga batas dalam pemikiran, pergaulan dan hati. emm..susah kan. tapi di sebaliknya pasti ada hikmah. kalau jodoh tidak kesampaian atau orang yang disukai menolak, hati tidaklah terluka sangat.

haish. .saya juga mengharapkan yang sama. mg kan termakbul doa tulus dr hati.

salam dr sy, aniq.








5/18/10

harapan

bismillah..

9/5 hari itu adalah hari terakhir saya di UiTM Segamat. dan ini merupakan sem terakhir saya di sana. doakan yang terbaik untuk saya. smoga DIA memberikan kejayaan kepada semua yang menghadapi exam. paling penting, tawakal dan berdoa. semoga kejayaan menjadi milik kita semua.

to hanin ngan wani..smoga kita semua mendapat kjayaan selalu dan mendapat kebahagiaan dalam hidup. syg kamu...

buat semua, semoga cuti ini dimanfaatkan dengan sebaiknya!.

salam..

5/7/10

Atuk

Sudirman

Salam Terakhir

Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

hari ni perasaan kembali tidak stabil.. secara tiba-tiba. 
kenapa?? 
hanya 1 sebab..saya teringatkan arwah atuk.. rindu sangat2. saya rindu untuk berbual..bergaduh..bercerita.. rindu untuk menatap wajah insan yang hadir sepanjang usia saya menjangkau 18 tahun. rindu..

atuk masih sihat saat saya melangkah ke uitm segamat. sihat walafiat. kali pertama pulang ke rumah pada sem pertama di sini ialah pada awal bulan puasa. atuk boleh bergurau senda dengan saya. dan saya sempat memberi saya duit sebanyak rm100. duit yang dijanjikannya jika saya mendapat peluang memasuki U. Sebelum pergi saya sempat menyalami dia..dan menatap wajah itu dengan satu perasaan. dapatkan saya terus memandang wajah ini lagi? secara automatik saya akan berperasaan begitu jika saya ingin pergi ke tempat yang jauh. 

saya mendapat berita atuk jatuh di bilik air masa ingin bersahur. luluh hati. risau..moga Tuhan memberi atuk peluang untuk berjalan seperti biasa. hari raya aidilfitri, saya pulang ke kampung. 

sebelum hari raya, saya dan 3 kakak pergi ke hospital. niat hati ingin menjaga atuk. saya ingin menjaga dia..tapi kekuatan hati luluh. saya xmampu memandang dia yang terbaring bagaikan mayat hidup di atas katil. menyakitkan. terasa seperti diri yang menanggung seksa itu. ya Allah..bagaikan anak kecil,saya menangis teresak-esak. dan dari juring matanya, saya perasan, dia juga menangis. dan pipi itu basah.

 beberapa hari selepas raya pertama,atuk dibawa pulang. tapi ke rumah pak usu.
malam terakhir sebelum dia menghembuskan nafas terakhir, saya sempat menjaganya. saya puas hati. kiranya saya berbakti pada atuk. mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah. Alhamdulillah. tapi..saya tak mampu melihat dia terus menahan sakit. biarlah dia pergi.. seandainya itu yang terbaik buat dia ya Allah..

saya rindukan atuk..saya nak berjumpa dengannya..ya ALLAH..temukan kami di syurgaMU..
al-fatihah...

5/3/10

Setulus Janji



"Sungguh walau ku kelu untuk mengungkapkan perasaanku
Namun penantianmu pada diriku jangan salahkan..."




"Kalau memang kau memilih aku
Tunggu sampai aku datang nanti
Kubawa kau pergi kesyurga abadi"


                                                                                           MR.@00!_6@#

"kata-kata dari MR.@00!_6@# tempoh hari"

4/30/10

Muhasabah Cinta

Muhasabah Cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu


kata-kata yang cukup indah..permohonan kekuatan mesti diikuti dengan usaha kita. 
Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka berusaha untuk mengubahnya. sesungguhnya semua ini untuk menjadikan hambaNYA kuat. 

sekarang sibuk dengan exam. ada seorang sahabat yang bengang kerana tidak dapat menjawab soalan exam dengan baik. dia betul-betul bengang. agak lama saya melayan emosi dia. saya tahu. jiwanya tidak tenang. apa yang saya dapat katakan, pertama mungkin dia belajar, tetapi tidak fokus. atau faktor kedua, dia berusaha tetapi tiada penggantungan pd yang ESA. entah. dia asyik mengatakan perkara yang sama kepada saya. rasa kesian. tapi..seharusnya dia harus mencari penyelesaian yang satu. memohon pd ALLAH untuk memberi ketenangan kpd jiwanya.

jiwa perlukan ketenangan. barulah terpancar kebahagiaan pd jiwa. semuanya harus kembali pd yang Khaliq.

saya telah berusaha. sekarang subjek itu telah lepas. dan saya tawakkal.jika kejayaan milik saya, syukur. jika bukan, saya harus redha. 



indahnya cinta ALLAH..terlalu indah. saya tidak pandai bermain kata. tapi yakinlah. jika kita menyerahkan segala kpd DIA..kita akan rasa tenang walau pelbagai masalah timbul. 1 perkara lagi. segala takdir yang menimpa kita,kita harus menerimanya dengan tabah. barulah DIA redha pd kita.

walau betapa kotor jiwa kita selagi kita tidak menyekutukanNYA..DIA tetap menerima kita andai kita kembali kpd NYA..yakinlah dengan setulus hati.

salam dr aniq.

4/28/10

sajak kedua


tajuk: mereka
oleh: aniq

Mereka itu..
Yang pernah memayungi aku..
Yang pernah membajai aku..
Yang pernah membelai aku..

Mereka itu..
Yang mula ku kenali
Saat ku mula membuka mata
Saat dunia ini cerah bagiku..
Dari rahim bonda yang gelap…

Mereka itu..
Tak pernah luntur kasih padaku..
Walau sekalung tanah..
Tak pernah hilang cinta padaku..
Walau hanya sekali..
Tak pernah menyisihkan aku..
Walau satu saat

Mereka itu..
Menunggu di halaman sejati..
Menunggu kepulangan aku yang jauh
Menunggu aku yang melangkah ke daerah kejayaan

Duhai ayahanda..Duhai bonda..
Kini ku kembali..
Bersama satu janji
Takkan ku siakan segala harapanmu
Takkan ku biarkan daerah ini sepi lagi..
Kerana aku kini kembali
Sebagai cahaya buat mu berdua..

4/27/10

sajak pertama

tajuk: sepi
oleh: aniq

bagaikan kanvas putih..
Yang ada hanyalah
warna-warna kosong yang menghiasinya

Bagaikan angin..
Yang menderu sepi
Yang ada hanya air mata kesayuan

Bagaikan  pantai..
Pesisir hati kembali layu
Saat kegirangan melangkah pergi

kini yang ada hanyalah kenangan
semuanya sepi dan takkan terulang lagi...
 
Ya Khaliq..
Bawalah dia menyusuri jalan-jalan di sana
Bawalah dia menuju syurgaMU..
Ampunilah dia..
 
sudah lama aku tinggalkan penulisan sajak.  namun jika rasa rindu untuk menulis, aku akan titipkannya di dalam buku contenganku. kegemaran waktu lapang. aku memang suka menulis. menulis tentang kehidupan..kematian..cinta..kasih..persahabatan.
namun sekarang jiwa ini begitu dekat dengan kisah kematian. bagaikan setiap saat perkataan mati ada di fikiran. namun, jika dihitung amal, bersediakan aku untuk menghadapi hari itu?? antara mahu dan tidak, mati itu tetap ada. perkataan mati itu wujud dalam kamus setiap insan. cuma cara kita menghadapinya saja berbeza. ada yang tegar dan melaksanakan suruhanNYA dengan tanggungjawab. namun ada yang menanti kematian dengan tanpa perasaan. tiada takut..tiada gerun di hati mereka untuk menghadapi hari yg pasti itu.
namun, aku sentiasa mendoakn yang terbaik buat kita semua. mengingati mati itu sunat. mengingati mati juga membuatkan diri merasa berdosa dengan al-Rahman. mengingati juga membuat diri terasa dekat denganNYA. sesungguhnya, DIA lah yang maha di atas segala-galanya. 
serahkan seluruh pengharapan pd yang Khaliq. moga mati kita semua dalam iman..
sekian. wassalam.

4/20/10

Jannah as our Destiny

Bismillah...

sejak kematian sahabat hari selasa minggu lepas jiwa jadi tak tenteram. perkara yang menimpa benar-benar menggugat kekuatan diri. saban waktu, tanpa disedari, air mata meleleh. lemahnya hambaMU ini ya Tuhan. namun, kata-kata semangat dari teman sekeliling benar-benar membuahkan sedikit ketenangan pada jiwa. terima kasih teman-teman. syukurlah, keimanan masih di dada. wahai Tuhan Maha Pengasih, ampunilah dosa hambaMU ini.

kata teman, Allah menarik sesuatu yang kita sayangi, namun DIA akan menggantikan yang hilang itu dengan sesuatu yang lagi bernilai untuk kita. hati yang lemah menjadi kuat semula.bagai bunga yang layu kembali mekar disirami air. sesungguhnya DIA maha mengetahui. ada sebab kita diuji begini. ada sebab mengapa DIA menarik sesuatu yang kita sayangi. barangkali, kita jadi alpa sejak mempunyai barang itu. dan juga mungkin DIA ingin menguji keimanan diri kita.

aku ingin mencari teman-teman yang bukan hanya untuk berkongsi suka duka..namun yang mampu mendoakan diri ini bila berada di dalam kubur. kerana doa dan sedekah itu bisa menyelamatkan kita di sana nanti.

harapan ini, semoga kita semua akan bertemu di JannahNYA. dan kita semua akan bersama-sama berubah dan berusaha untuk menjadi lebih baik dari hari semalam.Our destiny is Jannah!.




4/14/10

.:18 oct 1987-12 apr 2010 [ may rest in peace..]:.


minta kpd kawan2 semua..minta spy membaca al-fatihah dah sedekahkan kepada sahabat sy yang baru meninggal..doakan dia di kalangan orang yang beriman..

MAY U REST IN PEACE..MY FRIEND..HOPE WE'LL MEET IN AL-JANNAH
AMEEN~~~

4/11/10

SALAM TERAKHIR SEORANG INSAN

Adif membuka mata dengan perlahan. Bahang kesakitan di dada dan badan masih lagi terasa. Berdenyut-denyut terasa di kepala juga. sakit. Dan menyeksakan. Dan bantuan pernafasan yang disalurkan melalui mulutnya juga amat menyeksakan. Sakitnya dirasakan walau sekarang dia dalam separuh koma.

Dalam kegelapan dia cuba menggerakkan biji matanya ke arah sisinya. Dia tahu..2 orang perempuan yang setia menemaninya itu, masih lagi ada di situ. Mak dan Izra. Wajah yang suram dan sedang memandangnya.

Mak..jika boleh dia ingin mengucup pipi wanita itu dan membisikkan kemaafan. Kemaafan kerana membuatnya menangis. Sayunya hati mengenangkan titisan air mata yang kerap mengalir sejak dia dimasukkan ke sini.

Mak..
Mak yang melahirkannya..mak yang membelanya sejak kecik lagi. Sejak ayah meninggal dunia, mak lah yang paling banyak berkorban untuk menjaganya. Waktu itu kemiskinan menghimpit kita semua. Namun mak sentiasa boleh tersenyum untuk menenangkan hati kami.

Izra..dan Nina..
2 adik yang membesar bersama-sama dengannya. Bermain dan mengulangkaji bersama. Adik yang selalu di sisi saat dia memerlukan. Adik yang sama-sama melakukan aktiviti semasa kecik-kecik dahulu. Teringat waktu hujan-hujan, pasti kami berdua bersama Nina akan sama-sama mencari ubi kayu dan membawa kepada mak. Dan mak pasti akan merebusnya dan dibuat cicah bersama isi kelapa yang diparut. Bersama dengan air kopi..pasti senyuman kepuasan akan muncul di bibir kami semua. Mak memang pandai mengambil hati anak-anaknya.

Bagaimana dengan Nina? Sudah hampir setahun along tak jumpa Nina. Andai along menutup mata sebelum sempat Nina sampai, jangan lah bersedih. Along sentiasa mendoakan kejayaan adik-adik along. Jangan dirisaukan along..tenangkan hati untuk menjawab peperiksaan.

Kenangan belajar mengaji di rumah Ngah Senah banyak mengembalikan nostalgia lama. Amat berharga. Dalam kenangan itu, wajah Aisya akan bertandang di mata. Gadis yang membuatkan hati ini sentiasa berdegup. Wajah mulusnya..dan sikapnya yang lembut itu benar-benar mengikat hati Adif untuk terus mengenalinya.

Mak pernah kata, jika inginkan isteri, carilah yang kaya pada agamanya. Aisya ada semua itu..dia cukup sifat untuk menjadi seorang ibu, seorang anak dan seorang isteri buat Adif. Jika dia jodoh Adif, Adif pasti, Adif lah lelaki yang bertuah dalam dunia ini.

Di tahun akhir pengajian, sewaktu Adif meminta untuk mengikatnya, dia bersetuju. Bersetuju untuk menjadi tunangan kepada Adif. Namun saat perkahwinan akan berlangsung tidak sampai 2 minggu lagi, Adif memutuskan pertunangan. Masing-masing menyalahkan Adif kerana bagai menconteng arang ke muka sendiri. Tapi.. Aisya mengerti kenapa Adif melakukan semua itu. dan Aisya tidak merungut. Baiknya hati Aisya… maafkan Adif, sesungguhnya Aisya layak untuk mendapat suami yang lagi baik..

Semuanya berlaku sejak dia disahkan menghidap barah otak. Penyakit keturuan dari abah. Penyakit ini yang banyak meragut senyuman orang di sekeliling Adif. Ampunilah Adif..kerana membuatkan ramai orang menangis dan bersedih. Belum reda kesedihan itu, doktor mengesahkan buah pinggang Adif gagal untuk berfungsi. Air mata mak, Izra, Nina dan Aisya muncul kembali.

“saya akan tunggu..saya yakin, awak akan sihat”. Wajah Aisya masih mengharapkan harapan.

Penyakit ini bukan mainan Aisya. Andai seribu senyuman dihulurkan, hati ini tetap bersedih. Penyakit ini penyakit yang merbahaya. Peluang hidup amatlah tipis. Dan barah otak..sakit yang boleh membuatkan seorang lelaki menangis teresak-esak bagaikan anak kecil yang kelaparan susu. Menangis bagai ingin menghentakkan kepala ke dinding. Adif tahu..Aisya masih mengharapkan sinar untuk hidup bersama. tapi maafkanlah Adif.

Dulu Adif selalu bergurau bila saja kembali dari kubur. “mak..kubur yang di sebelah abah itu pasti abah simpan untuk along kan..along nak disemadikan di sebelah abah mak..mak simpankan untuk along ya..”. dan sekarang, kemana arah tuju along? Itu Cuma persinggahan..dan tempat abadi yang dituju..kemana? neraka? Atau syurga?

Sejak Adif dimasukkan ke sini, mak kerap menangis..dan bersusah hati kerananya. Melihat mak menangis sama seperti melihat titisan darah mengalir dari tubuhnya. Amat menyakitkan. Jika boleh ditukar, dia sanggup melukakan diri dari melihat wajah itu suram kerananya

Mak..semalam mak datang kan? along tahu..mak datang bersama Izra. Wajah mak bengkak menangis. Wajah Izra juga sama. Walaupun along koma, along sedar semua itu mak. Hati yang sakit kembali berdarah. Hati along bagai disiat-siat bila melihat mata mak yang merah menangis. Ampunilah dosa anakmu ini ibu..ampunilah dosa along.

Izra..along harap Izra akan dapat menjaga mak nanti along sudah tiada. Jangan pernah buat ibu menangis..cukuplah dia menangis kerana along. Along sangat berharap mak akan bahagia walaupun along tiada nanti.

Mata ini terus mengikut langkah mak dan Izra yang melangkah keluar. Bayang-bayang itu semakin mengecil dan menghilang.

Nasib baik mak tak melihat garisan panjang dari tepi pinggang Adif Kegagalan buah pinggang ini untuk berfungsi memang meresahkan hati Adif. Sepanjang proses dialisis itu juga, sakitnya tidak terkata. Dan sakitnya hanya ALLAH saja yang tahu. semasa pembedahan juga Adif bagaikan ikan yang disiat-siat. Nasib baik mak tak menyelak kain yang menutupi badan Adif. Kalau tak, mak pasti pengsan melihat garis sepanjang 10cm.

Dan barah otak yang lewat dikesan ini lah paling menakitkan Adif. Sejak disahkan sakit, Adif kerap kali sakit kepala, muntah-muntah, gangguan pada penglihatan. Semuanya meresahkan jiwa ini. Takut..andai melupakan wajah insan-insan yang banyak berkorban untuk Adif.

Sakitnya yang membahang semakin kuat dirasakan. Mata ini kembali tertutup dan tidak sedar. Adif sedar, pada jam 12.28 pagi, doktor muda itu bergegas keluar. Memberitahu kepada insan-insan yang menunggu di luar untuk membawakan surah yasin untuk dibaca kepada Adif. Adif sedar semua itu.. Adif sedar. Tanda apakah ini? Adif akan meninggalkan semua kan??

Mak kembali memasuki bilik dipimpin oleh Izra. Langkah mak semakin longlai..Izra juga sama. Dan wajah Aisya yang sudah merah menahan tangis. Adif sedar semua itu. walau koma, Adif masih hidup Cuma bagaikan mayat yang hidup.

Alunan yasin memenuhi ruang bilik itu. dan nafas ini dirasakan semakin berat. Perlahan-lahan mak bangun dan mendekati anaknya ini.

Tangan ini digenggam kemas. “mak halalkan air susu mak pada kamu along..along tak berhutang apa-apa dengan mak. Mak halalkan sejak mak melahirkan along..mak tak sanggup melihat along terus menahan sakit macam ni. along tak berdosa apa-apa dengan mak. Mak harap along akan damai dalam pembaringan..mak izinkan along untuk pergi..”. air mata laju menuruni pipi mak. Muka itu tetap menenangkan hati ini walau ia suram.

Jiwa ini yang lemah semakin lemah. Anak mana yang sanggup menahan tangis andai mendengar ayat itu di bibir seorang insan yang pernah melahirkan kita. Adif sedar..air mata Adif mengalir walaupun mata ini tertutup dan perlahan menuruni pipi Adif.

Dan semakin kelam pandangan dirasakan. Mata yang ‘terbuka’ tadi semakin gelap dan kosong.

3/31/10

SPSS = NASIK LEMAK??

otock tengah jam! jam! with all the problem comes in my mind. letih..sudahlah semuanya kena dicombinekan esok..macam mana nak buat ni?

'dah boring garu kepala ni.makin banyaklah habuk2 putih.'

err..kenapa dengan lappy kesayangan ni..??lapar ke?kang mengamuk kang makin majuk. heeran..sangat sangat heeran. kenapa bila saja aku install SPSS dalam lappy ni, benda ni asyik unavailable. puas sudah ku tanya rumete2 terchenta. tapi dorang sume pun..

'mo tanya lagi..kitorang tak kenal pun hape SPSS tu..jeling pun tak pernah. macam mana nak tau..'
riak muka dorang memandangku dengan muka sebal. sekali dengan garu2 kepala.

aku sengih malu...
dan aku pun kembali menonong di depan lappy.

aku cerita kat cikgu BI english brokeng aku.

'mr k..geramlah ngan spss ni..kenapa eh?'

dia jawab:

'aperkah itu spss?nasik lemak kah?'

huuuiiiiss!!!.mood aku menjadi semakin teruk.makin aku rasa nak hentak kepala kat dinding.

So, the last step is..meng'install'kan spss dalam lappy kawan. kang..sape satuju? wink ur eyes k!

memang btul kata mr.k..sebab lappy tak sama dengan nasik lemak, maka spss tak boleh geng dengan lappy. dan nasik lemak itu ialah spss. maka lappy tak geng dengan spss. lappy itu musuh spss dan nasik lemak itu sahabat terchenta spss.

finally..the sense doesn't come to my OTOCK!otock ghem!!

3/22/10

Joy and Happy Beginning

i've gotta new hope..new dream..thanks to HIM..
thanks so much..praise to only YOU..
thanks for giving me something unpredictable thing
this is really precious thing to me..
thanks ALLAH..


and with smiling eyes..
in my heart "he's back!"
(^^,)!!
==========(2.19 pm)==============

3/19/10

crystal rose




I wish..

I wish I had someone special
Right here by my side
A true and wonderful friend
In my world so empty and wide
Someone caring that I can count on
In my miseries and my troubles
I can rely and depend upon
I wish I had a true friend
That is always here with me
Right until my very last breath
Till the end for all the eternity

3/13/10

THERE'S ONLY HIM..



Allah..berikan anis secebis kekuatan..
jauhkan anis dari merasa walau sedikit lagi kekeliruan..
anis tak kuat..tak kuat dalam hadapi masalah ini..
anis tak pernah rasa macam ni..
terasa seolah2 teramat lemah..
selemah2 daun yang gugur melayang ke tanah..
dan dipijak oleh manusia..
tidak mahu lagi menunggu bagai tiada penghujung..
tanpa dapat melakukan apa-apa..
walau ingin menolak..
kemahuan hati tetap meronta-ronta kuat..
amat mengcengkam hati..


I’m alone
Alone standing here
Without anything could I do?
If I could, I can
But I couldn’t
I couldn’t do even if I wished to do it
I’m alone
Alone in creating memories
This is right,
You’re far a way
GOD, please give me some clarity to thread this away


"if there's no one to count ur tears. don't hesitate..believe to only HIM"

3/12/10

MALAYSIA KEKURANGAN FILEM ISLAMIK?



saya ada membaca petikan dalam majalah iluvislam berkaitan dengan industri perfileman malaysia yang kononnya kekurangan filem berunsurkan Islamik. tidak dinafikan hal ini, memang sudah dari zaman bermulanya perfileman di negara kita. fenomena yang berlaku sekarang ialah banyak:
1)berunsurkan cinta semata-mata
2)berunsurkan kehidupan remaja yang jauh terpesong.

inilah yang berlaku sekarang. contohnya filem bohsia. ia banyak menjurus kepada kehidupan sosial remaja kita sekarang. walaupun niat produksi mereka ialah untuk menunjukkan keburukan hidup bohsia, ia tetap tidak sesuai. banyak lagi unsur yang boleh diketengahkan untuk menunjukkan keburukan bohsia. saya rasa, ia satu filem yang lebih kepada hiburan semata-mata. tidak perlu buka baju sana sini. bukan hanya bohsia, banyak lagi filem yang menjurus kepada'tranformasikan remaja kita ke arah dunia maksiat'. sebagai contoh remp-it, jalang..

saya teringin untuk melihat artis-artis negara malaysia yang tutup kepala bila berlakon, pandai mengaji al-Quran. tidak usahlah kerana tuntutan pengarah, anda sanggup buka sana-sini. malu..amat memalukan. belajar lah untuk menjadi manusia yang baik..bukan hanya belajar untuk menjadi pelakon yang hebat.

3/7/10

CERITA PANEL RADIO KEPOH

sekarang, banyak kes kemalangan yang berlaku. kes penderaan, rogol.. sebagai rakyat yang berhati mulia ni pun..aku rasa tertekan. buka saja paper hari ini, pasti ada kes-kes yang menyayat hati. terbaru kes budak india yang mati didera. hasil pemeriksaan doktor menyatakan, hatinya pecah, 6 dari tulang rusuknya patah dan mengalami kecederaan pada tubuh badannya. astaghfirullah..

dunia semakin kejam..makin jauh dari nilai kemanusiaan.

dah. tutup buku tentang masalah ini.

seharian ulang alik dari rumah ke shopping complex, telinga ni asyik mendengar cerita dari kak ngah.. dia memamg kepoh sikit. dalam banyak2 cerita tu, aku tertarik dan tergelak sakan..

"dik..ngah dengar ada panel jemputan kat radio cerita pasal papan arahan kat tepi2 jalan. dia kata kalau nak suruh pemandu memandu dengan cermat bukannya dengan slogan macam 'pandu cermat jiwa selamat,ingatlah orang tersayang'. bukan macam tu.pada pendapat dia lah, cara paling berkesan nak buat pemandu memandu dengan berhati-hati ialah dengan slogan yang boleh membuatkan pemandu rasa gerun bila membacanya.
contohnya, buatlah slogan 'pandu laju, kaki tersepit','pandu laju kepala hilang'".

a'ah. saya bersetuju. kadangkala bila kita baca slogan tepi2 jalan raya ni, tak ada rasa apa-apa pun.punyalah besar papan tanda tu kat tepi jalan, tapi mereka buat dek saja bila lalu. kadang-kadang, orang yang tengah bukan tengah rushing pun co firm takkan pandang papan itu.kalau ada yang rasa meresap sampai kalbu tu lain cerita lah.bagi orang yang agak degil ala-ala kepala konkrit tu macam mana pula? tak ke makin melonjak rasa nak pandu laju.

angah menyambung cerita.

"lepas tu, dia cakap lagi, slogan untuk suami2 pula, buatlah yang thriller sikit. Macam 'pandu laju, isteri dikebas orang',you die, your wife say good bye..'".

pulp. saya ketawa kecil. bengong..

ha..kalau lah isteri tu pula orang yang paling cantik lah time anda mengorat masa muda-muda dulu, tak ke rasa sayang nak tinggalkan. ada anak-anak yang comel pula tu, ada rumah besar, ada kerja besar.soal maut tu, perkara kedua. selagi boleh usaha untuk mengelak dari kemalangan, elakkanlah.takkan sesuka hati anda nak merempuh kereta di depan anda?

buat semua pemandu, bawa lah kenderaan anda dengan penuh berhemah..biar anda digelar pemandu terpuji..

3/3/10

hooray..

lama x update blog..hampir..hampir..entah lah.malas nak kira. kira2 ada gak la benda yang aku nak luahkan. tapi time mengadap pc terchenta nie, tetiba otak jadi beku..

cerita terbaru..em, minggu ni sibuk dengan test met fin..test statistik tutu 0...xpun nama glamor nya qmt 220. amboi main sedap suka hati je panggil nama nya ye..

pastu..bagi quasarian, sekarang ni aku conpem semua tengah sibuk mencari baju untuk Dinner!!!. ceewaah..pasti semua tak sabar nak bergaya malam kemuncak nanti ya..maklumlah, ni final sem. mesti nak bergaya habis-habisan la..temanya masquarade + warna taik cicak.. haha. black and white. abisla..semua kedai baju kat segamat ni pasti kena serbu ngan budak2 quasar. mask pulak..em,tak tau la. aku pun tak dapat cari lagi mask..ingat kalo tak sempat cari, mask h1n1 aku rembat!. tak pun, curi mask bebudak tadika dekat kolej mutiara ni..mesti ada..paling kurang, mask otromen..mask supermen.. apa2 la. janji mask.

tapi..kalo xpergi. boleh x?? tapi kang..kena belasah ngan budak2 tut... camane??ish...nanti lah nak fikir..




2/1/10

kata hati..

wahai tuhanku yang Esa
bila kenangkan qaharMu
rasa gerun di hatiku
kerana takutkan seksaMU
hambaMU rasa berputus asa
siapakan dapat bersihkan diri
dari segala dosa yang memburu
setiap hari setiap ketika

tika kenangkan ghafarMU
putus asa tiada lagi
semangatku pulih semula
harapanku subur kembali
ujian menimpa menekan di jiwa
tak sanggup meneruskan perjuanganku
mehnahMU itu penghapus dosaku
menghapus hukuman di akhirat

di waktu mengenang rahmatMU
terasa diri kurang bersyukur
padaMU harusku bermohon
moga syukurku bertambah
alangkah susahnya mendidik nafsuku
yang tidak dapat melihat kebenaranMU
bantulah hambaMU dalam mendidik jiwaku ini

[posted and grabbed from http://liriknasyid.com]

saya datang ke UiTM segamat dengan perasaan berbelah bagi. sama ada meneruskan pelajaran atau tidak. hati saya langsung dirasakan tidak ikhlas..dalam mencari ilmu. punca utama saya jadi begini kerana ia bukan kos pilihan saya. saya tahu, dalam hati saya waktu itu hanya memikirkan kesan dari tindakan saya. kesannya, pembelajaran saya sentiasa merosot. dan pointer saya teruk setiap sem.

kadang-kadang, hati saya membenarkan perkara perkara yang berlaku ini. kadang-kadang saya menyoal "kenapa aku buat sesuatu yang buat aku akan menyesal nanti??". ikhlas saya katakan, sampai saat sekarang, hati saya masih berbelah bagi.. semangat saya memang hilang. ini bukan sesuatu yang saya inginkan. bila saya melakukan sesuatu yang saya tidak suka, saya tahu impaknya memang teruk. tapi,ini tuntutan hidup. hendak atau tidak saya kena melalui.. seolah-olah rasa berputus asa dalam kehidupan. astaghfirullah!.

ALLAH maha mengetahui... ada sebab kenapa saya dipilih untuk datang ke sini. tapi saya masih tidak nampak apakan rahmat di sebalik ini. ada sebab kenapa ALLAH tutup rezeki untuk saya dalam kos arkitek..ada sebab kenapa saya dihantar ke sini..ada sebabnya. pernah saya menangis..saya terlalu berkeinginan untuk menjadi arkitek..tapi, sudah ditakdirkan - ia bukan seperti dirancang. ALLAH maha di atas segala-galanya..

ALLAH..ampunilah dosa hambaMU ini..terlalu lemahnya insan bernama aku..terlalu lemahnya insan yang bernama manusia..sering kali bertingkah rasa dalam hati..selemah-lemah manusia, itulah aku..

1/24/10

WINDU LAA..

semalam selesai sudah homework QMT335. emm..agak pening sebab aku memang tak suka guna excel. tapi semakin aku belajar, semakin rasa best pula. mungkin sebab 'tak kenal maka tak cinta'.

sambil surf, aku buka YM kejap. tak sempat releks sikit, dah ada yang 'buzz'. aloi..terkejut saya. oo..budak UTP ni rupanya. lama menghilang, hari ini baru muncul yaa..

tapi apa yang aku suka dengan IR Haziq ni, dia memang sempoi dan kelakar orangnya. tapi dalam otak dia, ada pengisian agama. dia memang budak yang 'diam-diam ubi berisi'. tabik sama chron_ox ya..katanya, lama menghilang sebab sibuk dengan exam. so..sekarang, dah boleh enjoy la ya..

~~teringat time abis exam dulu..wa..nak abis exam gak!

looo..masih ada 4 bulan lagi untuk menghabiskan masa di sini. tapi..walau tak sabar nak grad, aku still rasa sedih nak tinggalkan UiTM segamat. di sini lah aku mula belajar berdikari. walau kat sekolah dulu aku pernah duk asrama, tapi kat sini segalanya berbeza. segalanya mesti diuruskan sendiri. di sini mula belajar guna ATM, cari kawan, urus masa dengan baik, cari makanan. hee..

~~nak juga masukkan ayat makanan!


banyak kenangan kat sini. pasti aku akan kenangkan setiap apa yang ada kat sini. i luv everybody that i knew since i'd been here.

~~ayat skema je..

kat sini juga aku belajar guna friendster, blogger..YM..dan yang lain tu cam flixster,facebook, myspace memang tak main laa. bukan apa, aku memang selalu lupa ID dan paswordnya.. tapi tak apa lah. demi kengkawan, aku buat juga facebook atau 'fesbuk' seperti yg disebut oleh chron_ox ya.

bak kata IR haziq, makcik..memang selalu lupa kan..

p/s: nanti aku jumpa chron_ox ni, aku cepuk laa..

1/19/10

peringatan dari suara hati..

manusia mudah lupa..kan?? aku pun macam tu juga. ini sebagai peringatan:
1)aku nak kawan yg selalu ingatkan aku ttg kehidupan..tanggungjawab manusia kpd hidupnya sendiri, kepada Allah, kepada agama, kepada keluarga. saudara. aku nak sangat.. tapi kadang-kadang, aku sendiri tak boleh jadi orang yang macam ni. aku mudah hanyut..

2) nak kehidupan ni jadi lebih sistematik.. maksudnya, tak ada tunggang langgang(betul ke ejaan ni??).

3) orang kata kalau kita nak kawan yang baik, kita kena jadi baik dulu kan.. so, aku nak ubah diri aku dulu. nak jadi kawan yang lagi baik..

4) orang kata kita kena jadi anak yang baik kalau kita nak anak yang baik.. umur semakin bertambah, kalau dipanjangkan umur, kita akan sempat berkahwin. bila aku dapat anak nanti, aku harap dia akan jadi anak yang soleh..patuh kepada agama..amin.

5) nak..jalani hidup dengan lebih menghargai setiap apa yang ada. setiap apa yang dimiliki ini semuanya milik Nya.. aku mahu jadi lebih bersyukur atas kurniaanNYA.
 
M.I.N.O IS H.E.R.E Blogger Template by Ipietoon Blogger Template